Ευαγγελιστού Λουκά, – Αποστ. Ανάγνωσμα: Κολ. δ’ 5-11, 14-18
Πρωτότυπο Κείμενο
«Ἀδελφοί, ἐν σοφίᾳ περιπατεῖτε πρὸς τοὺς ἔξω, τὸν καιρὸν ἐξαγοραζόμενοι. Ὁ λόγος ὑμῶν πάντοτε ἐν χάριτι, ἅλατι ἠρτυμένος, εἰδέναι πῶς δεῖ ὑμᾶς ἑνὶ ἑκάστῳ ἀποκρίνεσθαι. Τὰ κατ᾿ ἐμὲ πάντα γνωρίσει ὑμῖν Τυχικὸς ὁ ἀγαπητὸς ἀδελφὸς καὶ πιστὸς διάκονος καὶ σύνδουλος ἐν Κυρίῳ, ὃν ἔπεμψα πρὸς ὑμᾶς εἰς αὐτὸ τοῦτο, ἵνα γνῷ τὰ περὶ ὑμῶν καὶ παρακαλέσῃ τὰς καρδίας ὑμῶν, σὺν ᾿Ονησίμῳ τῷ πιστῷ καὶ ἀγαπητῷ ἀδελφῷ, ὅς ἐστιν ἐξ ὑμῶν· πάντα ὑμῖν γνωριοῦσι τὰ ὧδε. Ἀσπάζεται ὑμᾶς Ἀρίσταρχος ὁ συναιχμαλωτός μου, καὶ Μᾶρκος ὁ ἀνεψιὸς Βαρνάβα περὶ οὗ ἐλάβετε ἐντολάς· ἐὰν ἔλθῃ πρὸς ὑμᾶς, δέξασθε αὐτόν, – καὶ ᾿Ιησοῦς ὁ λεγόμενος ᾿Ιοῦστος, οἱ ὄντες ἐκ περιτομῆς, οὗτοι μόνοι συνεργοὶ εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ, οἵτινες ἐγενήθησάν μοι παρηγορία. Ἀσπάζεται ὑμᾶς Λουκᾶς ὁ ἰατρὸς ὁ ἀγαπητὸς καὶ Δημᾶς. Ἀσπάσασθε τοὺς ἐν Λαοδικείᾳ ἀδελφοὺς καὶ Νυμφᾶν καὶ τὴν κατ᾿ οἶκον αὐτοῦ ἐκκλησίαν· καὶ ὅταν ἀναγνωσθῇ παρ᾿ ὑμῖν ἡ ἐπιστολή, ποιήσατε ἵνα καὶ ἐν τῇ Λαοδικέων ἐκκλησίᾳ ἀναγνωσθῇ, καὶ τὴν ἐκ Λαοδικείας ἵνα καὶ ὑμεῖς ἀναγνῶτε. Καὶ εἴπατε ᾿Αρχίππῳ· βλέπε τὴν διακονίαν ἣν παρέλαβες ἐν Κυρίῳ, ἵνα αὐτὴν πληροῖς. ῾Ο ἀσπασμὸς τῇ ἐμῇ χειρὶ Παύλου. Μνημονεύετέ μου τῶν δεσμῶν. ῾Η χάρις μεθ᾿ ὑμῶν· ἀμήν».
Κυριακή Ευαγγελιστού Λουκά – Άμεση Μετάδοση Θείας Λειτουργίας
Μετόχι Ιεράς Μονής Κύκκου, Ιερός Ναός Αγ. Προκοπίου.
Νεοελληνική Απόδοση
Αδελφοί, σ’ εκείνους που δεν είναι μέλη της εκκλησίας, να φέρεστε με σύνεση, και να επωφελείστε από κάθε ευκαιρία. Τα λόγια σας να είναι πάντα γεμάτα χάρη κι όχι ανούσια. Να ξέρετε πώς πρέπει να αποκρίνεστε στον καθένα. Τα νέα μου θα σας τα πει ο Τυχικός, ο αγαπητός αδελφός και πιστός συνεργάτης, δούλος του Κυρίου όπως κι εγώ. Γι’ αυτό ακριβώς σας τον έστειλα, για να μάθει τα νέα σας και να ενισχύσει τις καρδιές σας, μαζί με τον Ονήσιμο, τον πιστό κι αγαπητό αδελφό, το συμπατριώτη σας· αυτοί θα σας δώσουν πληροφορίες για όσα συμβαίνουν εδώ. Σας στέλνουν χαιρετισμούς ο Αρίσταρχος, που είναι φυλακισμένος μαζί μου, κι ο Μάρκος, ο ανιψιός του Βαρνάβα — για τον οποίο πήρατε οδηγίες να τον καλοδεχτείτε όταν έρθει — κι ο Ιησούς, που λέγεται και Ιούστος. Αυτοί είναι οι μόνοι από τους εξ Ιουδαίων χριστιανούς που συνεργάστηκαν μαζί μου στη διάδοση της βασιλείας του Θεού, και στάθηκαν η παρηγοριά μου. Σας χαιρετούν ο αγαπητός μου γιατρός Λουκάς κι ο Δημάς. Δώστε τους χαιρετισμούς μου στους χριστιανούς της Λαοδίκειας, καθώς και στον Νυμφά και στην εκκλησία που συναθροίζεται στο σπίτι του. Όταν διαβάσετε αυτή την επιστολή, στείλτε την να διαβαστεί και στην εκκλησία των Λαοδικέων, κι εσείς φροντίστε να πάρετε την επιστολή που έστειλα στη Λαοδίκεια, για να τη διαβάσετε. Πείτε στον Άρχιππο: «Πρόσεχε να εκπληρώσεις στο ακέραιο το διακόνημα που σου ανέθεσε ο Κύριος». Σας στέλνω κι εγώ ο Παύλος χαιρετισμό, γραμμένο με το ίδιο μου το χέρι. Μην ξεχνάτε στις προσευχές σας τα δεσμά μου. Η χάρη του Θεού ας είναι μαζί σας. Αμήν.
Σχολιασμός
«Ο λόγος υμών πάντοτε εν χάριτι, άλατι ηρτυμένος»
Ο λόγος, σε όλες του τις μορφές είναι, ένα ισχυρό όπλο για τον άνθρωπο, είτε αισθάνεται τη δύναμή του είτε όχι. Το όπλο αυτό μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση και πολλά αλυσιδωτά προβλήματα, μπορεί όμως και να μετατραπεί σε βάλσαμο παρηγοριάς. Μπορεί να βοηθήσει τόσο αυτόν που τον εκφέρει όσο και αυτούς στους οποίους απευθύνεται. Μπορεί όμως να προκαλέσει και στενοχώρια, λύπη, πόνο και δοκιμασία σε όσους τον προσλαμβάνουν, αλλά και να γίνει ένα μέσο επιβολής, επιρροής, επίδειξης δύναμης και γενικά εξουσίας γι’ αυτόν που τον εκφέρει.
Γι’ αυτό και ο Απόστολος Παύλος, προτρέπει «Τα λόγια σας να είναι πάντοτε γεμάτα χάρη, νοστιμισμένα με αλάτι (όχι ανούσια). Να ξέρετε πώς πρέπει να αποκρίνεστε στον καθένα ξεχωριστά». Το να γνωρίζουμε, πώς πρέπει να αποκρινόμαστε στον καθέναν είναι ένδειξη διάκρισης. Είναι απότοκο πνευματικής καλλιέργειας, ανθρωπιστικής αρετής και κοινωνικού ευπρεπισμού. Σε περίπτωση που πρέπει να είμαστε αυστηροί, θα χρησιμοποιήσουμε λόγια με πνευματική διάσταση, ύφος καταδεκτικό και αγάπη, μαζί με ειρηνική αποφασιστικότητα και ευθύτητα χωρίς να ερεθίζουμε τον άλλο.
Ευαγγ. Ανάγνωσμα: Λκ. ι’ 16-21
Πρωτότυπο Κείμενο
«Εἶπεν ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ Μαθηταῖς· ῾Ο ἀκούων ὑμῶν, ἐμοῦ ἀκούει· καὶ ὁ ἀθετῶν ὑμᾶς, ἐμὲ ἀθετεῖ· ὁ δὲ ἐμὲ ἀθετῶν, ἀθετεῖ τὸν ἀποστείλαντά με. ῾Υπέστρεψαν δὲ οἱ Ἑβδομήκοντα μετὰ χαρᾶς, λέγοντες· Κύριε, καὶ τὰ δαιμόνια ὑποτάσσεται ἡμῖν ἐν τῷ ὀνόματί σου. Εἶπε δὲ αὐτοῖς· Ἐθεῴρουν τὸν Σατανᾶν, ὡς ἀστραπὴν ἐκ τοῦ οὐρανοῦ πεσόντα. Ἰδοὺ, δίδωμι ὑμῖν τὴν ἐξουσίαν τοῦ πατεῖν ἐπάνω ὄφεων καὶ σκορπίων, καὶ ἐπὶ πᾶσαν τὴν δύναμιν τοῦ ἐχθροῦ· καὶ οὐδὲν ὑμᾶς οὐ μὴ ἀδικήσῃ. Πλὴν ἐν τούτῳ μὴ χαίρετε, ὅτι τὰ πνεύματα ὑμῖν ὑποτάσσεται· χαίρετε δὲ μᾶλλον, ὅτι τὰ ὀνόματα ὑμῶν ἐγράφη ἐν τοῖς οὐρανοῖς. ᾿Εν αὐτῇ τῇ ὥρᾳ ἠγαλλιάσατο τῷ πνεύματι ὁ ᾿Ιησοῦς καὶ εἶπεν· Ἐξομολογοῦμαί σοι, Πάτερ, Κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις· ναί, ὁ Πατήρ, ὅτι οὕτως ἐγένετο εὐδοκία ἔμπροσθέν σου».
Νεοελληνική Απόδοση
Είπε ο Κύριος στους μαθητές του, όποιος ακούει εσάς, ακούει εμένα· όποιος απορρίπτει εσάς, απορρίπτει εμένα· κι όποιος απορρίπτει εμένα, απορρίπτει αυτόν που μ’ έστειλε». Όταν γύρισαν πίσω οι εβδομήντα μαθητές, έλεγαν γεμάτοι χαρά: «Κύριε, ακόμη και τα δαιμόνια μας υπακούν όταν τα προστάζουμε στο όνομά σου». Κι ο Ιησούς τους είπε: «Εγώ έχω δει το σατανά να πέφτει από τον ουρανό σαν αστραπή. Σας έχω δώσει εξουσία να πατάτε πάνω σε φίδια και σκορπιούς, και να κυριαρχείτε πάνω σ’ όλη τη δύναμη του εχθρού· τίποτε δε θα σας βλάψει. Μη χαίρεστε όμως γιατί σας υπακούν τα δαιμονικά πνεύματα· μάλλον να χαίρεστε που το ονόματά σας έχουν γραφτεί στον ουρανό». Εκείνη τη στιγμή ο Ιησούς ένιωσε μέσα του αγαλλίαση, και είπε: «Σ’ ευχαριστώ Πατέρα, Κύριε του ουρανού και της γης, γιατί αυτά που απέκρυψες από τους σοφούς και τους συνετούς τα φανέρωσες στους ταπεινούς. Ναι, Πατέρα μου, αυτό έγινε γιατί έτσι το θέλησες».
Σχολιασμός
Στις 18 Οκτωβρίου η Εκκλησία μας τιμά και εορτάζει τη μνήμη του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Λουκά , του πιστού και ακούραστου εργάτη του Ευαγγελίου. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας. Ήταν ελληνικής καταγωγής, γιατρός στο επάγγελμα. Ο Απόστολος Λουκάς είναι ο συγγραφέας του κατά Λουκάν Ευαγγελίου, αλλά και των Πράξεων των Αποστόλων. Επίσης ο Ευαγγελιστής Λουκάς ήταν ζωγράφος και σε αυτόν αποδίδονται και οι πρώτες εικόνες της Θεοτόκου.
Η ευαγγελική περικοπή της εορτής του Ευαγγελιστή Λουκά αναφέρεται στο έργο των εβδομήκοντα αποστόλων, στη χορεία των οποίων ανήκε και ο ίδιος. Η περικοπή τελειώνει με μία δοξολογική προσευχή του Ιησού προς τον Θεό Πατέρα: «Ἐξομολογοῦμαί σοι, Πάτερ, Κύριε τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς γῆς, ὅτι ἀπέκρυψας ταῦτα ἀπὸ σοφῶν καὶ συνετῶν, καὶ ἀπεκάλυψας αὐτὰ νηπίοις· ναί, ὁ Πατήρ, ὅτι οὕτως ἐγένετο εὐδοκία ἔμπροσθέν σου». Δηλαδή «Σε ευχαριστώ και σε δοξολογώ, Πάτερ, Κύριε του ουρανού και της γης, διότι έκρυψες τις υψηλές αυτές αλήθειες της πίστεως από εκείνους που θεωρούνται σοφοί και συνετοί, και τις φανέρωσες σε απλοϊκούς και αγράμματους ανθρώπους, τους μαθητές μου, που φαίνονται σαν νήπια σε σχέση με τους σοφούς του κόσμου». Η δοξολογία αυτή του Κυρίου φανερώνει τη μεγάλη ευαρέσκειά του για τον ζήλο και την αφοσίωση των αποστόλων στο έργο της διάδοσης του Ευαγγελίου.
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς ανέλαβε με ενθουσιασμό το έργο της διάδοσης του Λόγου του Κυρίου. Το έργο αυτό έγινε με κόπο, επιμονή και με θυσιαστικό πνεύμα. Με τον ίδιο τρόπο καλεί σήμερα και όλους εμάς ο Ευαγγελιστής να αγωνιστούμε για την πίστη μας και το Ευαγγέλιο του Χριστού. Ευαγγέλιο είναι η εντολή, η παράκληση του Θεού δια του Χριστού με τους ανθρώπους. Οι δύο Διαθήκες και η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη συνδέονται με αίμα. Η Παλαιά Διαθήκη την οποία σύναψε ο Θεός με τον λαό του με τον ραντισμό απο τα θυσιασθέντα ζώα και με το γεύμα που παράθεσε ο Θεός στον Μωυσή στον Ααρών και τους εβδομήκοντα πρεσβυτέρους. Το ίδιο έγινε και με την Καινή Διαθήκη, η οποία επιβεβαιώθηκε με τον Μυστικό Δείπνο και το αίμα του Υιού του Θεού.
Τηρώντας τις εντολές που ο Θεός έδωσε στους ανθρώπους οδηγούν στη σωτηρία του ανθρώπου. Οι εντολές δίδονται στον άνθρωπο απο την τέλεια αγάπη του Θεού στο άνθρωπο για να τον οδηγήσουν στη σωτηρία. Την ένωση του ανθρώπου με το δημιουργό του. Η ζωή χωρίς Θεό χωρίς μετάνοια δεν αντέχεται. Αντιθέτως τηρώντας τις εντολές, όπως λέει η ευαγγελική περικοπή είναι και ο λόγος που ο άνθρωπος θα σωθεί. Χρειάζεται αγώνας και θυσία ο δρόμος της σωτηρίας. Τον αγώνα του Ευαγγελιστή Λουκά καλούμαστε σήμερα και εμείς να μιμηθούμε μελετώντας τον λόγο του Κυρίου και τηρώντας της εντολές Του.