Αγία Θεοφάνεια – Άμεση Μετάδοση Θείας Λειτουργίας από το Μετόχι Ιεράς Βασιλικής και Σταυροπηγιακής Μονής Κύκκου, Ιερός Ναός Αγίου Προκοπίου
Χοροστατούντος του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κύκκου και Τηλλυρίας και Καθηγουμένου της Μονής, κ.κ. Νικηφόρου.
(06/01/2021 – Live HD)
Όλα τα άτομα που λαμβάνουν μέρος στην Θεία λειτουργία έχουν υποβληθεί σε εξετάσεις SARS-CoV-2 με αρνητικό αποτέλεσμα.
Κήρυγμα του Πανιερωτάτου Μητροπολίτη Κύκκου και Τηλλυρίας, κ.κ. Νικηφόρου – Αγία Θεοφάνεια
Αγία Θεοφάνεια – Θεία Λειτουργία στο Μετόχι Ιεράς Βασιλικής και Σταυροπηγιακής Μονής Κύκκου, Ιερός Ναός Αγίου Προκοπίου
Μετάδοση και από τους τηλεοπτικούς σταθμούς ΡΙΚ 2 και Σίγμα
Διαδικτυακή πύλη Ιεράς Μητρόπολης Κύκκου και Τηλλυρίας:
https://imkykkou.org.cy
https://kykkos.org.cy
https://imkykkou.org.cy/archives/10619 (Θεία Λειτουργία και Κήρυγμα Πανιερωτάτου)
Κανάλι Ιεράς Μητρόπολης Κύκκου και Τηλλυρίας στο YouTube:
https://www.youtube.com/mkykkou
https://youtu.be/2BtoT_P-Ask (Θεία Λειτουργία)
https://youtu.be/rF300F6Ple8 (Κήρυγμα Πανιερωτάτου)
Ι. Μ. Κύκκου Facebook Live:
https://www.facebook.com/ImKykkou/live/
Στην σκιά της πανδημίας του κορωνοϊού και των σκληρών περιοριστικών μέτρων, που έχουν επιβληθεί εξ αιτίας του θανατηφόρου ιού, εορτάστηκε φέτος, στο Μετόχι της Ιεράς Μονής Κύκκου στην Λευκωσία, η Εορτή των Θεοφανείων, με την οποία κλείνει και ο κύκλος του λεγομένου Δωδεκαημέρου.
Με δέουσα, όπως πάντα, πνευματική κατάνυξη, πανηγυρική λαμπρότητα και εκκλησιαστική ιεροπρέπεια, αλλά και την προβλεπόμενη, από τον περί λοιμοκαθάρσεως νόμο, προσέλευση πιστών, τιμήθηκε η μνήμη της εν τω Ιορδάνη Βαπτίσεως του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Το πρωί της κυριωνύμου ημέρας της Μεγάλης Δεσποτικής Εορτής, στον ιερό Ναό του αγίου Προκοπίου, χοροστάτησε του Όρθρου και προεξήρχε της πανηγυρικής Αρχιερατικής θείας Λειτουργίας των Θεοφανείων, καθώς και της Ακολουθίας του Μεγάλου Αγιασμού, ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κύκκου και Τηλλυρίας κ. Νικηφόρος, πλαισιούμενος από ιερείς και διακόνους της Μητροπόλεως και Πατέρες της Μονής Κύκκου.
Στο κήρυγμά του, κατά τη διάρκεια του Κοινωνικού, ο Πανιερώτατος, απευθυνόμενος προς τους παρισταμένους, αλλά και προς τους παρακολουθούντες, μέσω του δεύτερου κρατικού τηλεοπτικού καναλιού και της τηλεόρασης Sigma, απ’ ευθείας την αναμεταδιδόμενη λατρευτική σύναξη, αναφέρθηκε στη λυτρωτική διάσταση της μεγάλης αυτής Εορτής τονίζοντας ότι: «Η βάπτιση του Χριστού είναι η αφετηρία του κοσμοϊστορικού και κοσμοσωτήριου έργου Του. Από τη βάπτιση αρχίζει το λυτρωτικό Του κήρυγμα, με το οποίο κάλεσε τους ανθρώπους προς σωτηρία».
Στη συνέχεια, ο Κύκκου Νικηφόρος, έχοντας ως γνώμονα και οδηγό του την πατερική παράδοση της Εκκλησίας μας, ανέλυσε τους λόγους, τους συμβολισμούς, το θεολογικό βάθος και τη σωτηριολογική δύναμη της βαπτίσεως του Κυρίου.
«Με την βάπτισή Του, ο Σωτήρας Χριστός φώτισε το γένος των ανθρώπων και του άνοιξε τον δρόμο της λυτρώσεως, της ανακαινίσεως και της αιώνιας ζωής, γι’ αυτό η σημερινή μέρα λέγεται και ημέρα των φώτων, όπως τη χαρακτηρίζει ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος.
»Με τη βάπτιση του Κυρίου και τη διακήρυξη του Θεού Πατρός και την επιβεβαίωση του Αγίου Πνεύματος, εἴδομεν τὸ φῶς τὸ ἀληθινόν, ἐλάβομεν Πνεῦμα ἐπουράνιον, εὕρομεν πίστιν ἀληθῆ, ἀδιαίρετον Τριάδα προσκυνοῦντες, αὕτη γὰρ ἡμᾶς ἔσωσεν».
Επεσήμανε, ακολούθως, ότι «ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός φανερώνεται σήμερα και ομολογείται στους ανθρώπους ως Υιός του Θεού, Λυτρωτής και Σωτήρας, πηγή της χάριτος και της αλήθειας, αληθινό φως, που δωρίζει σ’ όλους τον φωτισμό και τελεσιουργεί την ανακαίνιση και τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους από την αμαρτία, τον διάβολο και τον θάνατο».
«Ας ανοίξομε, λοιπόν, και ’μεις τις πόρτες της ψυχής μας», κάλεσε τους πιστούς ο Πανιερώτατος, «για να εισέλθει και να κατοικήσει σ’ αυτές ο Χριστός, που είναι το φως της Θεογνωσίας και να ανοίξει τους οφθαλμούς της διανοίας μας και να μας γεμίσει από σοφία και σύνεση, ώστε η ζωή μας να κυριαρχείται όχι από το σκοτάδι του μίσους, αλλά από το φως της αγάπης, όχι από την υπερτροφική επικράτηση του εγώ, αλλά από την ταπεινοφροσύνη, όχι από τον φόβο του θανάτου, αλλά από την ελπίδα της Αναστάσεως».
Κλείνοντας τον λόγο του τόνισε: «Ας είναι για τον καθένα μας τα φετινά Θεοφάνεια αφετηρία για μια αληθινή πνευματική αναγέννηση, γιατί μόνο έτσι θα καταστούμε άξιοι της αγάπης και της αιώνιας Βασιλείας του Θεού, αλλά και στην παρούσα ζωή ο Επιφανής Θεός θα φανεί επιεικής και θα δικαιώσει τις ελπίδες και τις προσδοκίες μας και σύντομα η ακρωτηριασμένη σήμερα πατρίδα μας θα λυτρωθεί από τα δεσμά της. Μόνο έτσι ο βαπτιζόμενος σήμερα Σωτήρας Χριστός θα φανεί ίλεως και θα μας απαλλάξει με τη δική του παντοκρατορική προσταγή και θεϊκή εξουσία, από την οδυνηρή δοκιμασία της επάρατης και θανατηφόρας πανδημίας του κορωνοϊού».
Μετά το πέρας της θείας Λειτουργίας η Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού τελέσθηκε μόνο εντός του ναού και όχι όπως συνηθιζόταν τις προηγούμενες χρονιές, με τον αγιασμό των υδάτων, στο παρακείμενο συντριβάνι των κήπων του Μετοχίου. Προ του Δι’ ευχών, ο της Μονής Κύκκου Καθηγούμενος και σεπτός Ποιμενάρχης της ομωνύμου Μητροπόλεως, ευχήθηκε σε όλους «η αύρα του Αγίου Πνεύματος, που εν είδει περιστεράς εκάθησε επί την κεφαλή του βαπτιζόμενου σήμερα, στον Ιορδάνη ποταμό, Σωτήρος Χριστού, να δροσίζει πάντοτε τις ψυχές μας και να απαλύνει τις διαθέσεις μας και να ωραιοποιεί τα συναισθήματά και τους λογισμούς μας, ώστε να υπερβαίνουμε τους φραγμούς του μίσους και των προκαταλήψεων και να ζούμε όλοι εν ενότητι, ομονοία και αδελφοσύνη. Γιατί μόνο έτσι ο Παντοδύναμος Κύριος, ο βαπτιζόμενος σήμερα Σωτήρας Χριστός, θα συντομεύσει τον χρόνο της καλής παιδαγωγίας μας και θα μετατρέψει τον ρουν των πραγμάτων και θα μας απαλλάξει, τόσο από την τουρκική επεκτατική κακουργία, όσο και από την οδυνηρή του κορωνοϊού θανατηφόρα πανδημία».
Τα Αγία Θεοφάνεια (Μέγας Ἁγιασμός)
Αποστολικό Ανάγνωσμα
Αρχαίο κείμενο
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Β´ 11 – 14
11 Ἐπεφάνη γὰρ ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σωτήριος πᾶσιν ἀνθρώποις, 12 παιδεύουσα ἡμᾶς ἵνα ἀρνησάμενοι τὴν ἀσέβειαν καὶ τὰς κοσμικὰς ἐπιθυμίας σωφρόνως καὶ δικαίως καὶ εὐσεβῶς ζήσωμεν ἐν τῷ νῦν αἰῶνι, 13 προσδεχόμενοι τὴν μακαρίαν ἐλπίδα καὶ ἐπιφάνειαν τῆς δόξης τοῦ μεγάλου Θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, 14 ὃς ἔδωκεν ἑαυτὸν ὑπὲρ ἡμῶν, ἵνα λυτρώσηται ἡμᾶς ἀπὸ πάσης ἀνομίας καὶ καθαρίσῃ ἑαυτῷ λαὸν περιούσιον, ζηλωτὴν καλῶν ἔργων.
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Γ´ 4 – 7
4 ὅτε δὲ ἡ χρηστότης καὶ ἡ φιλανθρωπία ἐπεφάνη τοῦ σωτῆρος ἡμῶν Θεοῦ, 5 οὐκ ἐξ ἔργων τῶν ἐν δικαιοσύνῃ ὧν ἐποιήσαμεν ἡμεῖς, ἀλλὰ κατὰ τὸν αὐτοῦ ἔλεον ἔσωσεν ἡμᾶς διὰ λουτροῦ παλιγγενεσίας καὶ ἀνακαινώσεως Πνεύματος ἁγίου, 6 οὗ ἐξέχεεν ἐφ’ ἡμᾶς πλουσίως διὰ Ἰησοῦ Χριστοῦ τοῦ σωτῆρος ἡμῶν, 7 ἵνα δικαιωθέντες τῇ ἐκείνου χάριτι κληρονόμοι γενώμεθα κατ’ ἐλπίδα ζωῆς αἰωνίου.
Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Β´ 11 – 14
11 Διότι εφανερώθη πλέον και εδόθη εις όλους, κυρίους και δούλους, η χάρις του Θεού, η σωτήριος δια τους ανθρώπους. 12 Αυτή η χάρις μας διδάσκει και μας παιδαγωγεί να αρνηθώμεν την ασέβειαν και τας κοσμικάς αμαρτωλάς επιθυμίας και να ζήσωμεν εις την παρούσαν ζωήν με εγκράτειαν και σωφροσύνην, με δικαιοσύνην και αγάπην προς τους γύρω μας, με ευσέβειαν και υπακοήν προς τον Θεόν, 13 περιμένοντες την απερίγραπτον μακαριότητα, που ελπίζομεν, και την φανέρωσιν της δόξης του μεγάλου Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, 14 ο οποίος παρέδωκε τον ευατόν του στον σταυρικόν θάνατον προς χάριν μας, δια να μας εξαγοράση από την ενόχην κάθε παραβάσεως του Νομου, να μας καθαρίση από κάθε μολυσμόν, ώστε να συγκρατήση δια τον ευατόν του λαόν εκλεκτόν, γεμάτον ζήλον δια καλά έργα.
ΠΡΟΣ ΤΙΤΟΝ Γ´ 4 – 7
4 Οταν όμως εφανερώθηκε η αγαθότης και η φιλανθρωπία του σωτήρος ημών Θεού, 5 όχι από τα έργα της δικαιοσύνης που τάχα εκάμαμε ημείς, αλλά σύμφωνα με το άπειρον έλεός του μας έσωσε δια μέσου του βαπτίσματος, του λουτρού αυτού της αναγεννήσεως και δια του ξεκαινουργώματος, που χαρίζει το Αγιον Πνεύμα, 6 το οποίον ο Θεός έχυσε και έδωσεν εις ημάς πλουσίως δια του Ιησού Χριστού, του Σωτήρος μας. 7 Και τούτο, δια να δικαιωθώμεν με την σωτήριον χάριν Εκείνου και να γίνωμεν κληρονόμοι της αιωνίου ζωής, σύμφωνα με την χαρμόσυνον ελπίδα, που ο ίδιος μας έχει δώσει.
Ευαγγελικό Ανάγνωσμα
Αρχαίο κείμενο
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ Γ´ 13 – 17
13 Τότε παραγίνεται ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τῆς Γαλιλαίας ἐπὶ τὸν Ἰορδάνην πρὸς τὸν Ἰωάννην τοῦ βαπτισθῆναι ὑπ’ αὐτοῦ. 14 ὁ δὲ Ἰωάννης διεκώλυεν αὐτὸν λέγων· Ἐγὼ χρείαν ἔχω ὑπὸ σοῦ βαπτισθῆναι, καὶ σὺ ἔρχῃ πρός με; 15 ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν πρὸς αὐτόν· Ἄφες ἄρτι· οὕτω γὰρ πρέπον ἐστὶν ἡμῖν πληρῶσαι πᾶσαν δικαιοσύνην. τότε ἀφίησιν αὐτόν· 16 καὶ βαπτισθεὶς ὁ Ἰησοῦς ἀνέβη εὐθὺς ἀπὸ τοῦ ὕδατος· καὶ ἰδοὺ ἀνεῴχθησαν αὐτῷ οἱ οὐρανοί, καὶ εἶδεν τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ καταβαῖνον ὡσεὶ περιστερὰν καὶ ἐρχόμενον ἐπ’ αὐτόν· 17 καὶ ἰδοὺ φωνὴ ἐκ τῶν οὐρανῶν λέγουσα· Οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ εὐδόκησα.
Ερμηνευτική απόδοση Ι. Θ. Κολιτσάρα
ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ Γ´ 13 – 17
13 Τοτε έρχεται ο Ιησούς από την Γαλιλαίαν (όπου έμενε και ησχολείτο με την ξυλουργικήν τέχνην) στον Ιορδάνην προς τον Ιωάννην, δια να βαπτισθή από αυτόν. 14 Ο Ιωάννης όμως τον εμπόδιζε με επιμονήν και έλεγε· “εγώ, ο ατελής και αδύνατος άνθρωπος, έχω ανάγκην να βαπτισθώ από σε, και συ, ο αναμάρτητος και τέλειος, έρχεσαι να βαπτισθής από εμέ;” 15 Απεκρίθη δε ο Ιησούς και είπε προς αυτόν· “έτσι είναι, αλλά άφησε τώρα τας αντιρρήσεις και μη φέρνεις δυσκολίες στο βάπτισμά μου, διότι έτσι πρέπει, και για μένα και για σένα, να εκπληρώσω κάθε εντολήν του Θεού· μία από τας εντολάς είναι και αυτή”. Τοτε ο Ιωάννης τον αφήκε να βαπτισθή. 16 Και ο Ιησούς, όταν εβαπτίσθη, εβγήκε αμέσως από το νερό (διότι δεν είχε καμμίαν αμαρτίαν να εξομολογηθή, ενώ οι άλλοι έμεναν εις αυτό, όσον χρόνον διαρκούσε η εξομολόγησίς των). Και ιδού ηνοίχθησαν χάριν αυτού οι ουρανοί και είδε το Πνεύμα του Θεού να κατεβαίνη υπό την μορφήν της περιστεράς και να έρχεται επάνω εις αυτόν. 17 Και ιδού ηκούσθη από τους ουρανούς η φωνή του Θεού και Πατρός, ο οποίος έλεγεν· “Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπημένος (ο μονογενής ως Θεός υιός μου, και ο απολύτως αναμάρτητος ως άνθρωπος) στον οποίον αναπαύομαι πάντοτε πλήρως, διότι πράττει το αρεστόν εις εμέ”.